SPACER RACIBORSKĄ STARÓWKĄ

Data publikacji:
25 Październik 2022
Odsłuchaj tekst

Trasa polecana dla osób z niepełnosprawnościami.

Szczegóły szlaku

Trudność: bardzo łatwa, dostępna dla  wszystkich

Długość: 3,2 km, pętla

Czas: 1:15 h

Przebieg szlaku

Parking dla SAM/BUS przy DW 919 między ul. Armii Krajowej, a ul. Karola. SAM można też zaparkować przy ul. Zamkowej. Wędrówkę rozpoczynamy od ul. Zamkowej, od zwiedzenia ZAMKU PIASTOWSKIEGO. Od ul. Zamkowej wchodzimy przez zabytkową bramę wjazdową z I poł. XVII wieku. W budynku bramnym mieści się Punkt Informacji Turystycznej. PIT wyposażony jest ponadto w 30 audio przewodników z wycieczkami po mieście Racibórz w dwóch wersjach: dla dzieci i dorosłych, w polskiej i niemieckiej wersji językowej. Wchodzimy na dziedziniec zamkowy. Na środku dziedzińca znajduje się zadaszona studnia. Po prawej kolejno: KAPLICA ZAMKOWA, DOM KSIĄŻĘCY oraz BROWAR ZAMKOWY, istniejący od XVI stulecia. Odrestaurowany zamek z XIII w. i kaplica są udostępnione dla zwiedzających. Gotycka kaplica św. Tomasza Becketa z Canterbury nazywana jest perłą górnośląskiego gotyku. W Domu Książęcym można zwiedzić wystawy: przyrodniczą, związaną z więziennictwem czy z makietami pałaców Ziemi Raciborskiej. Kaplica i wystawy są udostępnione dla wózkowiczów. Na zewnątrz jest platforma (podnośnik), a wewnątrz budynku winda. Wychodzimy z zamku i skręcamy w prawo.

Browar Zamkowy Racibórz, fot. Browar Zamkowy Racibórz

Wędrujemy dalej ścieżką rowerowo-pieszą, po 700 m skręcamy w lewo na kładkę nad rzeką Odrą. Za kładką skręcamy w prawo do niewielkiego parku z cmentarzem Armii Radzieckiej. Przy ścieżkach parkowych znajdują się 3 pomniki przyrody. Wychodzimy z parku. Po prawej budynek z XVIII w. Obecnie mieści się tu restauracja i hotel „Zajazd Biskupi”. Przechodzimy na drugą stronę czteropasmowej ul. Reymonta. Po prawej RACIBORSKIE CENTRUM KULTURY „STRZECHA”. Na fasadzie tablica pamiątkowa. Po przejściu skręcamy w lewo w ul. Londzina. Będziemy teraz wędrowali czerwonym „SZLAKIEM HUSARII POLSKIEJ”. Dochodzimy nim do Pl. Wolności i dalej ul. Gimnazjalną dochodzimy do dawnego kościoła pw. św. Ducha, w którym obecnie mieści się MUZEUM W RACIBORZU, a w nim m.in. słynna egipska mumia. Za muzeum ulica nosi już nazwę Chopina, przy której pod nr 12 (po prawej), znajduje się drugi budynek muzealny, w którym mieści się wystawa pt. „Techniki dentystyczne”. Obok, na małym skwerze, ustawiony jest krzyż pokutny. Idąc dalej ulicą Chopina po 160 m wchodzimy na RACIBORSKI RYNEK. Naprzeciw wylotu ul. Chopina znajduje się KOŚCIÓŁ PW. ŚW. JAKUBA. Obecny wygląd podominikańskiego kościoła pochodzi z początków XV wieku. W centrum Rynku stoi efektowna KOLUMNA MARYJNA Z 1727 R.

Rynek w Raciborzu, fot. T. Renk, www.slaskietravel

Na wylocie ul. Długiej znajduje się Raciborskie Centrum Informacji. Czerwony szlak wychodzi z Rynku w ul. Mickiewicza. Tu stoi kolejna świątynia, ufundowana w 1205 r. przez raciborskie mieszczaństwo, czyli KOŚCIÓŁ PW. WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY. Znajduje się w nim niezwykłe dzieło sztuki barokowej – ołtarz wykonany przez Salomona Steinhoffa w latach 1656–1660. Wejście z poziomu 0, bez progów. 100 m za kościołem pomnik Josepha von Eichendorffa, niemieckiego poety epoki romantyzmu. Z ul. Mickiewicza skręcamy w lewo w ul. Podwale. Tu opuszczamy czerwony szlak. Ul. Podwale dochodzimy do Ronda im. Żołnierzy Niezłomnych. Przy stacji benzynowej przechodzimy na drugą stronę ulicy i przechodzimy przez Most Zamkowy na Odrze. Dochodzimy do parkingu przy ul. Zamkowej, lub 200 m dalej do parkingu przy ul. Armii Krajowej/Karola.

Czytaj też:

Wyciezka do Śląskiego Ogrodu Botanicznego w MIIkołowie dostępna dla osób z niepełnosprawnościami.